piaci helyzet
Európa okostelefon-szállítmányai 11%-kal csökkentek éves összehasonlításban 2023 harmadik negyedévében, derült ki a Counterpoint Research Market Monitor Service legfrissebb jelentéséből.
Nyugat-Európa 8%-kal csökkent, amely enyhe javulást mutat az előző negyedév 14%-os csökkenéséhez képest. Ugyanakkor Kelet-Európa 15%-kal csökkent, folytatva az tartós gazdasági és geopolitikai kihívások okozta csökkenést.
Az összképet értékelve a kutatási elemző, Harshit Rastogi, azt mondta: "2023 harmadik negyedévében láthattuk az okostelefon-szállítmányok legkisebb éves csökkenését 2011 óta. Azonban néhány OEM-nek sikerült megerősödni a piacon, például a Transsion márkáknak, a TECNO és az Infinixnak (különösen Oroszországban), míg a HONOR jól teljesít Nyugat-Európában. Annak ellenére, hogy a legjobb gyártók piaci részesedése változatlan marad, a kínai OEM-ek egymás között cserélnek helyet."
A kilátásokról Jan Stryjak igazgatóhelyettes azt mondta: „Miközben a piac tovább hanyatlott, a jelentősebb piacra dobások, például az iPhone 15-ös sorozat és a Samsung ötödik generációs összecsukható készülékei tompították az esést. A csökkenés üteme lassul, és bár még nem tartunk a növekedéshez való visszatérésnél, bizakodóak vagyunk a negyedik negyedévi erős évzárót illetően. A gazdasági feltételek azonban továbbra is kemények, és az emberek tovább ragaszkodnak eszközeikhez, mint valaha. Ezért arra számítunk, hogy a piac a belátható jövőben néma marad.”
2023 harmadik negyedévi piaci összefoglaló
- A Samsung 15%-ot esett éves összehasonlításban, és elérte 2011 óta a legalacsonyabb harmadik negyedévi kiszállítást. A csökkenést mérsékelte új összecsukható készülékeinek piacra dobása, amelyek meleg fogadtatásban részesültek a régióban.
- Az Apple elérte legmagasabb, 24%-os részesedését a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy éves szinten 3%-kal csökkent, és elérte 2014 óta a legalacsonyabb harmadik negyedéves kiszállításokat. Az iPhone 15 sorozat iránti megcsappant frissítési kereslet miatt az OEM valószínűleg a következő negyedévben vezet majd.
- A Xiaomi 13%-ot esett vissza 2023 harmadik negyedévében, de továbbra is a vezető szereplő maradt Kelet-Európában, és a piac 35%-át hódította el. A márka egyes nyugat-európai piacokon (például Finnországban) is visszahatásokkal néz szembe az orosz piacon való folyamatos jelenléte miatt.
- A HONOR volt az egyetlen márka az első öt között, amely évről évre nőtt, és közelebb került a Huaweitől való elszakadás előtti szintekhez, és bekerült az első öt közé. A márka valószínűleg piaci részesedést szerez más kínai OEM-ektől (például az OPPO-tól).
- A TECNO és az Infinix Transsion márkák 192%-os, illetve 518%-os növekedést mutattak a régióban, és mindkettő elsődleges piaca Oroszország. A következő negyedévekben a kínai OEM-ek közötti verseny még akkor is erősödni fog, amikor a párhuzamos import tartja fenn a Samsung és az Apple piacát.
- Az OPPO régióbeli bizonytalanságai tükröződnek a szállítmányaiban, amelyek éves szinten 23%-kal csökkentek. Kelet-Európa azonban 27%-os növekedéssel korlátozta a márka regionális visszaesését. A következő negyedévekben a márka valószínűleg további problémákkal fog szembesülni Nyugat-Európában.