A nagyobb járműveknél, mint a lakóautók, pick-upok, haszongépjárművek és kisteherautók, a laprugó kiemelt szerepet tölt be, a futómű egyik legfontosabb része.
Feladata, hogy biztonságosan és komfortosan tudjunk közlekedni, a külső erőhatásokat elnyelje, ezáltal a többi alkatrészt megvédje.
Összekapcsolja a tengelyt és az alvázat
A LAPRUGÓ OUTLET rugóköteginek kínálatában többféle típushoz megtalálhatjuk az ideális alkatrészt, ráadásul elég nagy a raktárkészlet, így a beszerzést is gyorsan lebonyolíthatjuk. Ha a laprugó, azon belül is leginkább a fő rugólap megsérül, eltörik, a tengely nem lesz megfelelően rögzítve az alvázhoz. Ez szélsőséges esetben akár a tengely elmozdulását is eredményezheti, ez pedig nagymértékben veszélyezteti a jármű irányíthatóságát.
A laprugó biztosítja a helyes pozíciót, azonban ha eltérnek a méretei vagy az egyik oldalon más méretű a rugó, a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, ez pedig negatívan befolyásolja a menettulajdonságokat. Fokozott gumikopás és egyenetlen kormányzás lesz az eredménye. A felfüggesztés főbb elemeihez tartozik még a laprugó mellett a lengéscsillapító, a felütközésgátló és a stabilizátorrúd. Ezek az alkatrészek együtt fogják biztosítani a megfelelő stabilitást, úttartást, illetve az utasok és a rakomány kényelmét.
Nehézteherautók és pótkocsik 60-70%-ában található laprugó, amelyek nagyrészt parabolikus kivitelűek. A könnyű haszongépjárművek 90%-ban használnak a hátsó tengelyen, 10-20%-ban pedig az első tengelyen alkalmazzák a rugólapot. A pick-upok esetében a legtöbb gyártó a hagyományos trapézrugókat használja a hátsó tengelyen.
A modern európai járművek laprugói jellemzően rugóacélokból készülnek. Parabolikus változatokhoz az 51CrV4, hagyományos típushoz pedig az 55Cr3 ötvözetet. A rugókengyeleket is megfelelő erővel kell meghúzni. Ha az eredeti nyomatékérték nem elérhető, akkor a szakemberek által ajánlott értékeket kell beállítani.
Mi miatt tud eltörni a laprugó?
Természetesen számos tényező befolyásolhatja azt, hogy mi vezet végül töréshez. A mikrorepedések akár a gyártás során vagy mechanikai sérülések következtében is megjelenhetnek. A zárványok az acélban gyengítik az anyagot, de a nem megfelelő hőkezelési eljárás is veszélyes lehet hosszú távon. A dekarbonizáció során az acél elveszti a széntartalmát, a korrózió hátterében pedig általában az elhanyagoltság áll. Ha túl terheljük a járművet, vagy éppen extrém útviszonyok között közlekedünk rendszeresen, az szintén nem tesz jót a laprugónak.
Ne kockáztassunk feleslegesen!
Sokan mégis útnak indulnak törött laprugóval. Bizonyos esetekben még lehet használni a járművet egy ideig, de ezt befolyásolja a törés helye a rugón, a laprugó szerkezete, pontosan melyik lap tört el, mekkora a jármű terheltsége, van-e stabilizátorrúd, illetve mekkora a kockázatvállalás mértéke.