Ha valamikor jogosan lehet mondani, hogy „Shot on iPhone” (iPhone-nal forgatva), akkor ez az.
Az Apple mérnökei egy testreszabott kameraegységet készítettek az F1-filmhez, iPhone-alkatrészekből, hogy azzal rögzítsék a versenyautók belső nézeteit – azokat a jeleneteket, amelyeket valóban a pályán, valódi autókkal vettek fel.
Miért volt erre szükség?
A Top Gun: Maverick rendezője, Joseph Kosinski, és az Benjamin Button különös élete operatőre, Claudio Miranda azt szerették volna, hogy a néző a versenyző szemszögéből élhesse át az F1 világát. A baj csak az volt, hogy egy klasszikus hollywoodi filmes kamera túl nagy és nehéz ahhoz, hogy felszereljék egy Forma–1-es autóra (nem beszélve a légellenállásról). Az F1-es közvetítésekhez használt kisméretű sportkamerák pedig nem nyújtanak mozifilmes képminőséget.
Ezért született az ötlet: az Apple olyan kamerát épített, amely ugyanakkora méretű és súlyú, mint a megszokott F1-es fedélzeti kamera, kibírja a rendkívüli rázkódást és hőmérsékletet, de közben valódi moziminőséget ad.
iPhone-belső, versenyre tervezve
A kamera kívülről nem hasonlít iPhone-ra, de belül az. A kameraérzékelő és az A-sorozatú chip (feltehetően a 48 MP-es szenzor és az A17 Pro, mint az iPhone 15 Pro-ban) ugyanaz, mint a telefonban.
Emellett iPhone-akkumulátor működteti, egy semleges sűrűségű szűrő (ND filter) került a lencse elé, hogy világosban is profi expozícióval tudjanak dolgozni, valamint egy egyedi iOS firmware fut rajta, amit kifejezetten ehhez a célhoz fejlesztettek. A felvételek ProRes Log formátumban készültek – ez lehetővé teszi a profi utómunkát, színkorrekciót, és azt, hogy tökéletesen illeszkedjenek a film többi jelenetéhez.
Hogyan vezérelték?
Forma–1-es szabály szerint az autókban nem lehet aktív rádiós vezérlés, így távolról nem tudták irányítani a kamerát. Ehelyett az Apple készített egy egyedi iPad-alkalmazást, amely USB-C-n keresztül csatlakozik a kamerához. Ezzel az alkalmazással lehetett beállítani a záridőt (shutter angle), az ISO-t, a fehéregyensúlyt, a képfrissítési sebességet, és elindítani vagy leállítani a felvételt.
Mikor láthatjuk?
A kamerával készült jelenetek végig feltűnnek majd az F1-filmben, amely nemzetközi premierjét június 25-én tartják, az Egyesült Államokban és IMAX mozikban pedig június 27-én kerül a vászonra.
A filmet az Apple TV+ is támogatja – ahol havonta 9,99 dollárért elérhetők olyan sorozatok és filmek is, mint a Ted Lasso, a Severance, The Morning Show, vagy a Silo.