A magyar Z generáció szívesen fizet digitálisan

2021.07.16| Mastercard

A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet, előnyben részesíti a digitális fizetési megoldásokat.

A Mastercard bemutatta a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z generáció ("Gen Z") attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felmérés eredményeit. A 11 országban vizsgált 18-24 évesek a lakosság 7,2%-át (kb. 11,5 millió főt) teszik ki, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb. A Mastercard új kutatásából kiderül, hogy bár a fiatalok otthonosan mozognak a digitális technológiákban, a kapcsolatok és a személyes találkozások kiemelkedően fontosak számukra.

Emellett elkötelezettek a társadalmi és környezeti kihívások megoldásában, és ezt várják el a különböző márkáktól is. De ugyanígy alapelvárás számukra, hogy a vásárlásaik és az általuk használt pénzügyi szolgáltatások gyorsak és kényelmesek legyenek. Szívesen vásárolnak online, és rajonganak az érintésmentes mobilfizetésért, valamint a mobilbankolásért.

A magyar Z generáció szívesen fizet digitálisan

A Mastercard tanulmánya alapján a fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait. A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró. Közel minden harmadik válaszadó (30%) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19%-uk részmunkaidőben, 32%-uk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40%-a teljes állásból szerzi jövedelmét, 22% a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.

Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.

Az emberek és értékek fontosabbak, mint a pénz

Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51%) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot (CEE: 67%, Magyarország: 62%), az egészséget (CEE: 60%, Mo – 50%), a barátokat (CEE:45%,Mo: 49%) és a szerelmi életet (CEE:43%, Mo: 43%) említik. A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64%-uk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.

A magasztos értékek megbecsülése a társadalmi és környezeti kérdések iránti aggodalmukban is tükröződik. A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók csaknem fele (45%) állítja, hogy adakozik különböző alapítványoknak és civil szervezeteknek, 34%-uk pedig önkéntes munkát vállal. Érdekesség, hogy a magyar fiatalok hasonló arányban adakoznak (46%), de a közép-kelet-európai átlagnál többen önkénteskednek (46%).  Amikor a jövőre gondolnak, bolygónk állapota az egyik leggyakoribb aggodalmuk (40%), de a többséget (52%) a megélhetés nyugtalanítja (a magyar válaszadók 61% jelölte meg ezt a problémát).

A magyar Z generáció szívesen fizet digitálisan

Okos-vásárlók, akik elmerülnek a digitális világban

Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91%, Mo: 87%), az Instagramon (CEE:82%, Mo: 73%) és a Facebookon (CEE:77%, Mo: 84%).

A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70%-a elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73%-uk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89%), videókat (74%) vagy videojátékokat (67%) töltenek le vagy streamelnek.

A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet - 76%-uk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60%), élelmiszer (45%) vagy szépségápolási termékeket (41%) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74%-uk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77%-uk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.

Kattintson ide a Telefonguru legfrissebb híreiért! Kattintson ide a Telefonguru legfrissebb híreiért!

A zökkenőmentes UX elengedhetetlen

Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák - például a Masterpass - dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41%-a digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67%) és Bulgáriában (60%) népszerű.

"A Z generáció természetesnek veszi a technológiával járó kényelmet. Azoknak a márkáknak, amelyek uralni akarják digitális világukat, könnyű kezelhetőséget, gyorsaságot és zökkenőmentes ügyfélélményt kell kínálniuk, lehetőleg mindezt okostelefonon keresztül. Ez vonatkozik a vásárlásra, a fizetésre, a pénzügyekre, de másfajta szolgáltatásokra is." - mondta Marta Życińska.

A magyar Z generáció szívesen fizet digitálisan

Az érintésmentes fizetés egyenlő a mobillal

A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja. A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80%-a fizet kártyával (Mo: 72%), és 61%-uk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59%).

A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41%-a Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.

Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58%-a már használja ezt a módszert (Mo: 49%), és 29%-uk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32%). Míg vannak olyan közép - európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország - 79%, Csehország - 76%, Szlovénia - 67%), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária - 19%, Szerbia - 32%, Görögország - 36%).

A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép- kelet-európai fiatalok 38%-a már most is a mobiljával fizet (Mo.:37%), és 36%-uk a jövőben is így kíván tenni.

Banki ügyintézés egy alkalmazásban

A vásárlás vagy más szolgáltatások mellett a fiatal generáció a banki szolgáltatások terén is szívesen veszi igénybe a digitális megoldásokat. A Mastercard felmérésében részt vevő közép - európai válaszadók 82%-a rendelkezik bankszámlával és a banki mobilalkalmazásokat a Z generáció szinte minden tagja használja. Számukra a jó mobilalkalmazás az egyik legfontosabb tényező a pénzintézet kiválasztásakor (28%), a bank hírneve (40%), az ügyfélszolgálat színvonala (33%) és a szolgáltató kínálata (28%) mellett.

 

messenger whatsapp facebook twitter email




Új és Használt GSM kiemelt ajánlatok



A Samsung Galaxy S23 Ultrával véget ért egy korszak

A Samsung Galaxy S23 Ultrával véget ért egy korszak

2024.04.03
| SamMobile
A Samsung Galaxy S23 Ultra talán az utolsó a maga nemében, és egy nem kevesebb, mint kilenc évig tartó korszak végét jelenti. Ha ismeri Samsung történetét, akkor lehet, hogy már összerakta a puzzle darabjait. Természetesen az ívelt kijelzős korszakra gondolunk.
Az iPhone 16 Pro forradalmi újítása...

Az iPhone 16 Pro forradalmi újítása...

2024.04.15
| PhoneArena
Kíváncsi vagy, hogy az új iPhone 16 Pro miként számol le a lencsefényszórás problémájával? Kattints és fedezd fel a forradalmi kameratechnológiát!
Brutálisan olcsó lett az IKEA új gyorstöltője

Brutálisan olcsó lett az IKEA új gyorstöltője

2024.03.21
| Phone Arena
Ha megbízható gyorstöltőt keres telefonjához vagy táblagépéhez, általában az Apple boltban vagy a Samsung üzletben vásárol, ha eredeti tartozékokat szeretne, vagy esetleg viszonteladónál valami márkásat.
A Galaxy A55 kijelzője feltörli a padlót az A54-gyel és az S23 FE-vel

A Galaxy A55 kijelzője feltörli a padlót az A54-gyel és az S23 FE-vel

2024.03.21
| SamMobile
A Samsung új Galaxy A55 számos fejlesztést hoz a Galaxy A54-hez képest, de a hivatalos adatlapokat nézve azt gondolhatnánk, hogy a kijelző nem tartozik ezek közé.

Mobiltelefon kérdések-válaszok
TELEFONOK GYORSLISTA
Márka :

Tipus :


HÍRLEVÉL

Feliratkozás a Telefonguru ingyenes hírlevelére

Elfogadom az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatót Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi. A Google adatvédelmi irányelve és a szolgáltatási feltételek érvényesek.


SZAVAZÁS

Mennyire fontos számodra egy telefon kamerájának minősége?


Nem fontos, ritkán használom a kamerát.
Alapvetően fontos, de nem vagyok profi fotós.
Nagyon fontos, gyakran fotózok és videózok.
Profi fotós vagyok, tehát a legjobb minőség számít.



Korábbi szavazások eredményei