Az Európai Unió vizsgálatot indított a Temu ellen, amely az utóbbi évek egyik legnépszerűbb online vásárlási alkalmazásává vált világszerte – és különösen Európában.
Védd a mobilod stílusosan – nézd meg!
A kínai hátterű platform rendkívül alacsony árairól ismert, és 2024-ben az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Németország, Franciaország és Olaszország alkalmazáslistáinak élére is került. Azonban a Temu népszerűsége komoly szabályozói figyelmet is kiváltott, különösen az EU digitális piacokra vonatkozó új törvénye, a Digital Services Act (DSA) alapján.
Mi a probléma a Temuval?
Az Európai Bizottság szerint a Temu nem felel meg a DSA követelményeinek, mivel nem biztosítja megfelelően az illegális termékek szűrését a platformján. Egy tesztvásárlás során a vizsgálók olyan termékeket találtak, amelyek nem feleltek meg az uniós biztonsági előírásoknak – például gyerekjátékokat és kis elektronikai eszközöket, amelyek potenciálisan veszélyesek lehetnek.
Henna Virkkunen, az EU technológiai szuverenitásért felelős alelnöke szerint:
„Az online vásárlás során az uniós fogyasztók joggal várják el, hogy a termékek biztonságosak és megfelelnek a szabályozásnak. A Temu esetében úgy tűnik, hogy ezek a kockázatok nincsenek megfelelően kezelve.”

Addiktív dizájn, hamis vélemények és leárazások
A vizsgálat nemcsak a termékekre terjed ki, hanem a platform működésére is. A Temut azzal is vádolják, hogy manipulatív, addiktív dizájnt alkalmaz, amely arra ösztönzi a felhasználókat, hogy hosszabb ideig maradjanak az appban és többet vásároljanak. Emellett hamis vásárlói vélemények és megtévesztő akciók is előfordulhatnak, amelyek félrevezethetik a vásárlókat.
A Bizottság több kérdésre is választ vár a Temutól:
- Mennyire hatékonyak a kockázatcsökkentő intézkedéseik?
- Mennyire átláthatók az ajánlási algoritmusok?
- Képesek-e a külső kutatók hozzáférni az alkalmazás adataihoz?
- Valóban biztonságos-e a vásárlói élmény?
Mi lehet a következmény?
Ha az előzetes megállapításokat hivatalos szabályszegési ítélet követi, a Temu akár a globális bevétele 6%-áig terjedő bírságot is kaphat. Tekintve, hogy a vállalat 2024-es becsült árbevétele 70,8 milliárd dollár, a bírság akár 4 milliárd dollárra is rúghat – ez még a Google ellen kiszabott korábbi uniós bírságokat is meghaladná.

A statisztikák azt mutatják, hogy az Egyesült Államokban egyre többen vásárolnak online. | Kép forrása: Oberlo
A felhasználók védelmében
Az EU célja világos: nagyobb védelmet nyújtani a digitális térben, különösen a fiatalabb felhasználók számára. Az olyan alkalmazások, mint a Temu vagy a Shein, hihetetlen népszerűségre tettek szert – de ez nem járhat együtt azzal, hogy a vásárlók veszélyes termékekkel, félrevezető információkkal vagy kihasználható adataikkal találják magukat szemben.
Miközben az EU lépett, az USA is egyre közelebbről vizsgálja az ilyen kínai gyökerű szolgáltatásokat. Akárcsak a TikTok esetében, könnyen elképzelhető, hogy a Temu is célkeresztbe kerül, ha nem tudja igazolni, hogy megfelel az amerikai adatvédelmi és fogyasztóvédelmi szabályoknak.


