Apple
,iOS26
,Üzenetek
,szűrőrendszer
,ismeretlen feladók
,politikai kampány
,adománygyűjtés
,NRSC
,iPhone
,adatvédelem
,digitális marketing
,technológia
,mobilkommunikáció
Az iOS 26 új üzenetszűrője miatt aggódnak a politikai adománygyűjtők, de a felhasználók örülnek a nyugalomnak.
Az Apple szeptemberben érkező iOS 26 frissítése egy olyan új funkciót hoz az Üzenetek alkalmazásba, amely alapjaiban formálhatja át a politikai kampányüzenetek és marketing SMS-ek sorsát. Az új, választható szűrőrendszer lehetővé teszi, hogy a felhasználó külön fülre irányítsa az ismeretlen feladóktól érkező üzeneteket — értesítések nélkül.
Bár elsőre ez apróságnak tűnhet, a republikánus kampányszervezők máris komoly veszteségektől tartanak. A Punchbowl News által megszerzett NRSC (Nemzeti Republikánus Szenátusi Bizottság) belső memo szerint az új szűrő akár 25 millió dollárnyi adománytól foszthatja meg őket — és országos szinten a republikánus oldal akár félmilliárd dolláros kieséssel is számolhat.
Mi változik pontosan?
A frissítés után az iPhone Üzenetek appja egy új postafiókot hoz létre az „Ismeretlen feladók” üzeneteinek. Ez a szűrő csak akkor aktív, ha a felhasználó bekapcsolja — de ha egyszer be van állítva, az ide érkező üzenetek nem küldenek értesítést, vagyis könnyen elsikkadhatnak a napi üzenetözönben.

A kampányszervezők szerint ezzel épp az időérzékeny politikai SMS-ek — mint a választásnapi emlékeztetők vagy a mozgósító üzenetek — veszíthetik el a hatékonyságukat. A GOP szerint ugyanis az amerikai iPhone-felhasználók nagyjából 60%-ot tesznek ki, és a kis összegű adományok 70%-a szöveges üzeneteken keresztül érkezik.
Az Apple álláspontja
Az Apple természetesen nem konkrétan a politikai üzeneteket célozza — hanem minden olyan SMS-t, amely nem megbízható, névjegyzékben szereplő feladótól jön. A cég célja, hogy a felhasználók ne kapjanak kéretlen üzenetekről értesítéseket, és könnyebben szűrhessék a valóban fontos üzeneteket.
Akciós tokok és tartozékok – katt ide!
A felhasználók imádják — a politikusok kevésbé
A változás sok felhasználónak épp egy régóta várt megoldás: kevesebb spam, kevesebb kéretlen kampányüzenet, kevesebb zavaró értesítés. Egyes vélemények szerint ez akár arra is kényszerítheti a politikai és marketingcsapatokat, hogy kreatívabb, személyesebb módokon érjék el a választókat.
Az Apple ugyanakkor hangsúlyozza: a funkció nem kötelező, csak azoknak aktív, akik bekapcsolják. Ettől függetlenül sokan arra számítanak, hogy az új szűrés roppant népszerű lesz, és az emberek örömmel küldik a politikai spamet az „Ismeretlen feladók” fül alá.


