A Nokia új telefonpartnert keres; a HMD 2026 márciusában távozik a színről.
A Nokia ismételten új irányt keres a mobiltelefonos üzletágában, ugyanis a jelenlegi licencpartner, a HMD Global hivatalosan is elhagyja a színpadot 2026 márciusában. Bár a HMD még jelenleg is dob piacra készülékeket a Nokia márkanév alatt, a két cég közötti együttműködésnek határozott lejárati ideje van, és úgy tűnik, már nem hosszabbítják meg. Ez egy újabb mérföldkő a Nokia telefonos részlegének viharos történetében, amely az utóbbi 25 évben többször is próbálta visszanyerni régi dicsőségét – több-kevesebb sikerrel.
A változásról szóló megerősítés Redditen keresztül érkezett: egy hivatalos Nokia Community képviselő válaszolt egy érdeklődő felhasználónak, és közölte, hogy a vállalat „új együttműködési lehetőségeket vizsgál”. Ez a válasz egyértelmű jelzés arra, hogy a Nokia készen áll új partnerekre bízni a telefonmárka licencelését – vagyis, hogy más gyártók vigyék tovább a nevet, akár közös termékfejlesztés formájában is.

A jelenlegi partner, a HMD Global, amely 2016 óta birtokolta a Nokia márkanevet a mobiltelefonok terén, várhatóan 2026-ban végleg kilép az együttműködésből, és az Egyesült Államok piacáról már korábban teljesen visszavonul. Ez egy jelentős fordulat, hiszen a HMD eddig volt a Nokia név legfőbb mozgatórugója az okostelefonos világban, de a piac folyamatos változása és az elmaradó sikerek miatt az útjuk véget érni látszik.
Nem a HMD az egyetlen partner, amely elhagyta a Nokia márkát. A Streamview (amely televíziókat gyártott), a RichGo (audioeszközökért felelt) és az OFF Global (amely laptopokat készített) szintén felhagytak a Nokia-logós termékek forgalmazásával – többségük már 2023-ban. Az OFF Global például teljesen megszüntette működését is.

A következő hónapokban ugyan még várható néhány „feature phone” típusú, egyszerűbb készülék – például a 3510 vagy a 7510XA –, de ezek inkább az utolsó példányai lesznek a még érvényben lévő licencmegállapodásnak. 2026 után a Nokia márka újra „szabad préda” lesz a mobilpiacon.
A Nokia hivatalos weboldalán továbbra is aktívak a nokia.com/partners és nokia.com/licensing aloldalak, ahol a vállalat nyíltan jelezni kívánja, hogy érdeklődik új együttműködések iránt – legyen szó licencelésről, közös fejlesztésről vagy új piacra lépésekről. Azonban a feltételek egyértelműek és szigorúak: a leendő partnernek komoly gyártókapacitással kell rendelkeznie. Tehát nem induló vállalkozásokat vagy kísérleti projekteket keresnek, hanem komoly, tapasztalt szereplőket.
Ez az új stratégiai irányvonal tulajdonképpen egy újabb próbálkozás a Nokia részéről, hogy visszakerüljön a releváns gyártók sorába – még ha már nem is házon belül fejlesztené a telefonokat. A Nokia márkának még mindig van értéke a piacon, legalábbis névként és örökségként. Azonban nyitott kérdés marad, hogy sikerül-e végre egy olyan erős partnert találni, aki valóban képes hiteles újraindítást hozni a márkának – vagy csupán egy újabb állomása lesz ez a hosszú évek óta tartó stagnálásnak.
Kiegészítők a telefonodhoz – kattints!


