Kétszázmillió SMS tizenöt év alatt

2016.12.21

Az okoseszközök és a mobilinternet korában is sok SMS-t küldünk, de mára már csak egy eszköz a sok közül az ünnepi jókívánságra

  • Változó szokások: Minimum negyedével-harmadával nőhet a mobiladatforgalom karácsonykor és újévkor.
  • Az SMS forgalomban ismét több milliós csúcs várható, de az abszolút rekordok már a hátunk mögött vannak – derül ki a Magyar Telekom adataiból.
  • Míg a 2000-es években karácsonyi SMS-ekkel bombázták egymást az emberek, és Szenteste az SMS forgalom meghaladta a 10 milliót, addig ma a snapchaten küldött emojik és a szűrővel csinosított családi képek vannak divatban.

Az első SMS -t még 1995-ben küldték az akkori Westel 900 hálózatán, a rövid szöveges üzenetek hosszú évekre az előfizetők kedvencei lettek, így fontos szerephez jutottak az ünnepi köszöntések terén is. 2002-ben Szenteste és Szilveszter éjjelén elküldött és fogadott SMS-ek száma már elérte a 15,5 milliót. Még 2004-ben is a napi átlag mintegy hatszorosát, 10 millió SMS-t küldtek el 24-én este, a teljes karácsonyi forgalom ebben az évben is elérte a 15 milliót. A karácsonyi SMS-ek és MMS-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években kb. 18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban még T-Mobile) előfizetői. A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött SMS-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az SMS és MMS forgalom10 és 20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre, 2015-ben pedig már „csak” 7 és fél millió SMS-t küldtek a cég ügyfelei, a karácsonyi ünnep három napja alatt.

http://www.telefonguru.hu/images/content/sms.image_.aug_.2016.jpg

Az okos készülékek rohamos terjedésével és a gyors mobilnetezést biztosító 4G hálózatok kiépülésével párhuzamosan egyre többen használják ki a mobilinternetezés nyújtotta kényelmet, a kommunikációs szokások az online irányába mozdulnak el. Így miközben az egymásnak küldött SMS-ek száma csökken, a Telekom ügyfelei körében a mobilinternet forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg egyharmadával nő az ünnepek időszakában. Ezen belül a 4G forgalom emelkedése is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest. A karácsonyi SMS-ben küldött rövid versek helyét így ma már az ikonok, hangulatjelek, képek, mozgóképek veszik át.

„A hangulatjelek, vagy emojik egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon” – mondja Horváth Dorka újmédia kutató. „Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az SMS, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. Insta live, snapchat, facebook chat, iMessage – ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is. Egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet”– hangsúlyozza.

„A több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi SMS-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból” – állítja Horváth Dorka.



Mobiltelefonok az Árukeresőn »

KERESÉS

TELEFONOK GYORSLISTA

Márka :

Tipus :


HÍRLEVÉL

Feliratkozás a Telefonguru ingyenes hírlevelére

SZAVAZÁS

Idén nyáron megszűntek a roamingdíjak az EU-n belül. Ön már kipróbálta?


igen, és probléma nélkül működött
igen, de voltak technikai problémáim
Nem



Korábbi szavazások eredményei